13 FEB 2024

Passerar 3 miljarder i omsättning

Vi lyckas uppnå hela 24 procents tillväxt i kvartalet och 947,2 miljoner i nettoomsättning. Totalt för året summerar vi 22,8 procents tillväxt och över tre miljarder i nettoomsättning.

I kvartalet fortsatte vi att prioritera tillväxt då vi ser goda möjligheter att ta marknadsandelar i Norden. Öppningen av vår FABship Store vid Sergels torg överträffade alla våra förväntningar. Vi ökade våra investeringar i marknadsföring vilket resulterade i en god grund för vår varumärkeskännedom. Den toppades sedan av all medial exponering i samband med butiksöppningen. Mottagandet från kunder som besökt butiken har varit överväldigande och det är tydligt att vårt öppna tillåtande koncept som utmanar den traditionella skönhetsbranschen tas emot väldigt väl i målgruppen.
Bruttomarginalen sjunker drygt en procent i kvartalet dock något mindre på helåret. Delvis beroende av mixförskjutning mellan kategorier. Det är också tydligt att kunderna letar deals i större utsträckning samtidigt som vi lyckas växa bra i kampanjperioderna. Vi föbättrar oss och minskar Opex relativt under året.
Vi genomförde vår bästa Black Week någonsin, tack vara våra investeringar i infrastruktur. Lager och logistik fungerade optimalt och våra digitala plattformar klarade det enorma trycket. Delvis hjälpta av det digitala kösystem som vi använder när trycket på hemsidan blir stort vid peakperioder, såsom som kalendersläpp och Black Friday. Totalt levererade vi över 6,2 miljoner ordrar under 2023.
För att stärka bruttomarginalen gör vi nu ansträngningar i hela organisationen, där vi justerar aktiveringar och prismatchning i sortimentet vilket vi ser tydliga effekter av efter nyår.
EBIT i kvartalet minskar till följd av lägre bruttomarginal, valutaeffekter och ökade marknadsföringskostnader samt engångseffekter på 7 MSEK till följd av omstrukturering i ledningen.

Växer starkt på alla lokala marknader
Norden har haft ett fantastiskt år med en tillväxt på 21,6 procent vilken är nästan dubbelt så hög som föregående år då den landade på 10,9 procent. Vår omnikanal-modell med möjlighet till aktiveringar och evenemang i våra butiker fungerar väldigt väl. EBIT-marginalen tappar något i kvartalet men stärks på helåret och visar tydligt vilken marginal vi kan ligga på långsiktigt samtidigt som vi växer kraftigt.
Framgångarna i Finland fortsätter och vi växer med hela 121 procent i kvartalet och vi börjar få ett ordentligt fäste på marknaden. Det är därför roligt att lägga i nästa växel och vi tror mycket på vår kommande butik i Åbo som planeras att öppna under andra kvartalet.
        I Europa har våra landschefer påbörjat arbetet med att lokalanpassa vår verksamhet för att hitta rätt i respektive marknad. I kvartalet resulterar det i en något lägre tillväxttakt men vi gör det för att långsiktigt hitta en lönsam grundaffär på respektive marknad. Vi är övertygade om att det finns en position för oss på dessa marknader och vi förfinar våra strategier för nå dit med bibehållet lönsamhetsfokus.

Fin tillväxt i egna varumärken
Tillväxten för våra egna varumärken fortsätter och i kvartalet landar försäljningsandelen på 8,7 procent, stärkt av våra adventskalendrar och egna paketeringar. Lyko Lovabels paketeringarna har ökat kraftigt i popularitet och de senaste släppen har sålt slut på mindre än tolv timmar. Total under året uppnår egna varumärken 6,5 procent av nettoomsättningen och vi ser mycket optimistiskt på utvecklingen framåt.

Positivt kassaflöde
I kvartalet har vi förbättrat kassaflödet till följd av ökade volymer.

Vi börjar se effekterna av Lyko Appen
Vi lanserade appen i november 2022 och i december stod appen för över 19 procent av online-försäljningen. I appen besöker kunderna oss oftare och längre, samtidigt som snittkvittot är större än på webben. Grunden, med vårt sociala nätverk Lyko Social i centrum av upplevelsen, har varit genialisk och bygger en unik position för oss. Ökningen av trafik är konstant och i december hade vi hela 1,7 miljoner besök i appen och 7,4 miljoner besök på webben. ‘

Det är med stolthet jag summerar kvartalet och helåret 2023, samtidigt är fokus framåt och organisationen har massor med spännande saker i pipen och nu tar vi sikte mot nästa miljard.

Rickard Lyko, VD

13 februari 2024